close
海上钢琴师最后一段对白 中英双文 电影的一切都在最后
朱志學寫於 2011年4月25日 15:22
海上钢琴师最后一段对白 中英双文 电影的一切都在最后


2010-05-19 22:55:30   来自: [已注销]
La leggenda del pianista sull'oceano / 海上钢琴师



从Max在船上刚刚找到1900,1900对Max说的第一句话开始(我认为应该是这样,这样就比较全面了)。这一大场景分为两段,1900与Max的对话和话后的离别。
1900:嘿,康,什么事?晕船吗?你在哪儿找到了这张唱片?
Max:这么多年来你在干什么?
1900:弹琴
Max:即使战争时?
1900:即使没有人跳舞、即使炸弹掉下来,我一直在弹,弹到船驶到这里来……
Max:这艘船还算是船?是个随时会爆炸的炸弹,你不感觉很危险吗?
1900:Max,你最近过得如何?你的喇叭哪儿去了?
Max:我也放很久没吹了,但现在又兴致勃勃打算要东山复山呢,灵感也源源不绝。你我可以搞个二重奏或组一支乐队,名字就叫丹尼勃曼TD林蒙一九零零,怎么样?想到这儿就兴奋。我们会大红大紫。跟我走吧1900,下船去,我们在码头看炸船,然后重新做起。人生有时就应该这样重头做起。“只要你有好故事可以讲,有人肯听,你就不算完蛋”,记得吗?这还是你说的呢。
你现在有一堆堆的精彩故事,全世界都会为你的谈吐而着迷、为你的音乐而疯狂,相信我。
1900:城市那么大,看不到尽头,尽头在哪儿?可以给我看看尽头吗?
当年,我踏上跳板,不觉得困难。我穿上大衣也很神气,自认为一表人才,有决心、有把握,没有任何问题。我停下来,不是因为所见到的,而是因为我所见不到的,你明白吗?是因为看不见的东西。这连绵不绝的城市什么都有,就是没有尽头,我看不见城市的尽头。我需要看得见世界的尽头。
拿钢琴来说,键盘有始有终,有88个键,错不了,并不是无限的,但音乐是无限的。在琴键上能奏出无限的音乐,我很喜欢也应付得来。走过跳板,前面的键盘有无数的琴键,事实就是这样,无穷无尽,这键盘无限大。无限大的键盘怎么弹奏得出音乐?不是给凡人弹奏是给上帝弹奏的。
只是街道就已经有好几千条,上了崖又何去何从呢?
爱一个女人,住一所房子,买一块地,望一处风景,走一条死路。太多选择,我真的无所适从、漫无止境、茫茫无际、思前想后,你不怕精神崩溃吗?那样的日子怎么过?
我生于船,长于船,世界千变万化,这艘船每次只载客二千,既载人,也载梦想,但范围却离不开船头与船尾之间。但在有限的钢琴上,我自得其乐,我已经过惯那样的日子了。
陆地?对我来说,陆地是艘太大的船,是位太美的女人,是一条太长的航程,是一瓶太浓的香水,是一篇无从弹奏的乐章。我无法舍弃这艘船,我宁可舍弃我自己的生命。反正世间也不会有人记得我,除了你,Max,只有你知道我在这里,你属于少数,你最好习惯一下。原谅我吧朋友,我不下船了。
1900:Max,如果我站在天国大门外,圣人查生死册查不到我的名字,“你叫什么?再说一遍”。
“1900”
“名单上只有易久龄、裘玲、伊灵岭”。
“圣人先生,我在船上出生”。
“什么?”
“生于船,长于船,死于船,也许因此册上无名。”
“噢,沉船而死”。
“不是的,是炸死,六吨半的炸药,砰!”
“现在痛不痛?”
“还可以,只是掉一条手臂”
“手臂?”
“对,炸掉的”
“士多房应该有,找找看”
“炸掉的是哪一条?”
“左臂”
“哦,实在抱歉,士多房只有两条右臂”
“两条右臂?”
“是的,真不巧。你肯不肯将就一下”
“怎样?”
“在左边装上一条右臂”
“既然如此,两条右臂总好过独臂”
“太对了”
(Max笑)
1900:我就笑不出来
认真懊恼,永远两条右臂,怎样在胸前划十字?
(Max正往出走)
1900:Max,两条右臂能弹出什么音乐?希望天堂也有钢琴。


Max.

I can picture the scene up there.

Some poor guy searching a list for my name and not finding it.

- What did you say your name was? - Nineteen Hundred.

Niemann, Nightingale,

Ninestock, Nittledeen.

- You see, sir, I was born on a ship. - I beg your pardon?

Born, raised and died on a ship, maybe I'm registered there.

- Shipwreck? - No, six and a half tons of dynamite.

Are you feeling better now?

Yeah, fine except that I lost an arm.

- An arm? - Yes, in the explosion.

You should be able to find one up there.

- Which one do you say is missing? - The left, sir.

I'm so sorry!

We only seem to have two rights.

- Two right arms? - Yes.

I'm afraid so.

Would you mind awfully taking...

- Taking what? - A right arm instead of a left?

Well, all things considered, better a right arm than nothing at all.

I couldn't agree more.

By the way, we have one black arm and one white arm.

Oh, matching arms, please.

I have nothing against negroes, it's just a question of aesthetics.

It's no laughing matter, Max.

What a cock-up, spending eternity with two right arms!

How would you make the sign of the cross?

Max.

Imagine the music I could play with two right arms.

I only hope I can find a piano up there!

Okay, that's fine like that.

- Slowly. - Get hold of it there.

What would you have done in my place?

I don't know.

I would probably have felt quite useless.

Sooner or later all stories end, and there's nothing else to add.

Anyhow, thanks.

Conn, there's something I don't understand.

Who hid the broken record inside the piano?

- You're looking at him. - So, you weren't useless after all.

Conn.

Wait.

Here, take it. I think you'll need it.

- But l... - Fuck the money!

A good story is worth more than an old trumpet.

Okay, Pops.



All that city. You just couldn’t see the end to it. The end? Please? You please just show me where it ends? It was all very fine on that gangway. And I was grand too, in my overcoat. I cut quite a figure. And I was getting off. Guaranteed. There was no problem. It wasn’t what I saw that stopped me, Max. It was what I didn’t see. You understand that? What I didn’t see. In all that sprawling city there was everything except an end. There was no end. What I did not see was where the whole thing came to an end. The end of the world...

Take a piano. The keys begin, the keys end. You know there are eighty-eight of them, nobody can tell you any different. They are not infinite. You are infinite. And on these keys the music that you can make is infinite. I like that. That I can live by.

You get me up on that gangway and you’re rolling out in front of me a keyboard of millions of keys, millions and billions of keys that never end, and that’s the truth, Max. That they never end. That keyboard is infinite. And if that keyboard is infinite, then on that keyboard there is no music you can play. You’re sitting on the wrong bench. That’s God’s piano.

Christ! Did, did you see the streets? Just the streets… There were thousands of them! And how do you do it down there? How do you choose just one? One woman, one house, one piece of land to call your own, one landscape to look at, one way to die...

All that world is weighing down on me, you don’t even know where it comes to an end, and aren’t you ever just scared of breaking apart at the thought of it? The enormity of living it?

I was born on this ship, and the world passed me by, but two thousand people at a time. And there were wishes here, but never more than fit between prow and stern. You played out your happiness, but on a piano that was not infinite. I learned to live that way. .

Land? Land is a ship too big for me. It’s a woman too beautiful; it’s a voyage too long, a perfume too strong. It’s a music I don’t know how to make. I could never get off this ship. At best, I can step off my life. After all, I don’t exist for anyone. You’re an exception, Max, you’re the only one who knows I’m here. You’re a minority, and you better get used to it. Forgive me, my friend, but I’m not getting off.
arrow
arrow
    全站熱搜

    貝森朵夫莊主 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()